Warto wiedzieć
Znikoma wiedza o bezpieczeństwie w sieci
Raport przygotowany na zlecenie firmy Mastercard nie pozostawia złudzeń – nie dbamy o bezpieczeństwo naszych danych w sieci, mamy znikomą wiedzę na ten temat. Dość powiedzieć, że 36% ankietowanych zapisuje swoje hasła na papierze lub w cyfrowej formie, a niemal co czwarty zmienia je tylko raz do roku lub rzadziej.
Trudno dziś sobie wyobrazić życie bez bankowości internetowej, bez możliwości dokonywania zakupów w sieci, korzystania z portali społecznościowych. We wszystkich tych miejscach pozostawiamy bardzo wiele danych o sobie, wykorzystujemy hasła, które mają je chronić przed dostępem do nich osób niepowołanych. Rzecz w tym, by nie ułatwiać życia cyberprzestępcom, nie podawać im danych wrażliwych niemal na tacy. A tak się niestety dzieje, skoro najpopularniejsze hasła to nadal ciąg kolejnych cyfr lub liter, własne imię i data urodzenia. Na dodatek wiele osób zapisuje kody dostępu i nosi je ze sobą lub pozostawia w pobliżu komputerów.
Niewiele wiem i nie chcę wiedzieć więcej
Badanie Mastercard pt. „Bezpieczne e-zakupy” pokazało, że wielu polskich konsumentów ma dość bierną postawę wobec zagrożeń czyhających na nich w wirtualnym świecie. Doskonale widać w postawach deklarowanych względem bezpieczeństwa danych online, które są związane z ich przechowywaniem i udostępnianiem. Niemal połowa ankietowanych (44%) przyznaje, że niewiele wie na ten temat, a co piąty respondent (18%) nie jest nawet zainteresowany poszerzeniem wiedzy w tym zakresie. Z drugiej strony, prawie połowa (46%) konsumentów wie, jak dbać o bezpieczeństwo danych online i przykłada do tego dużą wagę.
Ankietowani, jeśli chcą pogłębić wiedzę w tym obszarze, najczęściej korzystają z internetu (60%). 35% z nich szuka natomiast pomocy u specjalisty z zakresu bezpieczeństwa, zaś co czwarty (25%) w swoim banku.
Hasła w niebezpieczeństwie
Podstawą dbania o swoje bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni jest ustalenie odpowiednio „mocnych” haseł. Wszak to one stanowią „klucz” do naszych danych w sklepach internetowych czy na portalach społecznościowych, „otwierają” bankowość internetową i dostęp do naszych pieniędzy. Nawet najbardziej skomplikowany kod dostępu nie ma sensu, jeśli będzie miało do niego dostęp bardzo wiele osób. Tymczasem 36% uczestników badania Mastercarda zapisuje swoje hasła w notatniku lub w cyfrowej formie, co zwiększa szanse na to, że zobaczy je niepowołana osoba.
Tylko pewnym pocieszeniem może być fakt, że coraz częściej zwracamy uwagę, by hasła były unikalne (59% wskazań badanych). Z drugiej jednak strony, zmieniamy je bardzo rzadko. Niemal co czwarty ankietowany robi to rzadziej niż raz do roku lub nie robi tego wcale. 15% pytanych przyznało, że zmienia kod dostępu dopiero wtedy, kiedy zażąda tego usługodawca. Najbardziej niepokojące jest, że 22% respondentów podaje swoje hasła innym osobom, najczęściej członkom rodziny i znajomym.
Nowe formy zabezpieczeń
Bardzo wiele wrażliwych danych na nasz temat znajduje się w mediach społecznościowych. Im jesteśmy w nich bardziej aktywni, tym tych informacji jest więcej. Tymczasem 42% ankietowanych stwierdziło, że maksymalnie tylko raz, przy rejestracji, edytowało dane dotyczące prywatności.
Od kilku lat coraz więcej informacji na nasz temat zapisujemy też w smartfonach. Skoro, lepiej lub gorzej, zabezpieczamy komputery i laptopy, to należałoby chronić także i telefony. Przecież mamy w nich prywatne zdjęcia, kontakty, wiadomości sms czy mms. Niestety nie jest z tym najlepiej.
Z badania Mastercard wynika, że co trzeci respondent (35%) nie stosuje dodatkowego zabezpieczenia w telefonie w postaci hasła czy odpowiedniego wzoru. W konsekwencji, w przypadku kradzieży lub zgubienia smartfona, znacznie ułatwia to dostęp do zawartości urządzenia niepowołanym osobom.
Biometria coraz popularniejsza
- Wciąż jeszcze żyjemy w erze haseł, jednak zaczyna się to powoli zmieniać. Postęp technologiczny umożliwia rozwój bardziej niezawodnych rozwiązań chroniących naszą prywatność i wrażliwe dane. W sektorze finansów, przy autoryzowaniu płatności czy logowaniu się do bankowości internetowej popularnym rozwiązaniem staje się biometria. Z perspektywy konsumenta jest ona wygodniejsza niż hasła, których zdarza nam się zapominać, jak również spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.
Zwiększenie zainteresowania biometrycznymi metodami zabezpieczeń w pewnym sensie wymusiły przepisy dotyczące tzw. silnego uwierzytelniania klienta przy płatnościach w sklepach stacjonarnych i online, które weszły w życie 14 września 2019 r. Pierwsza część badania „Bezpieczne e-zakupy” pokazało, że 47% ankietowanych chciałaby biometrycznie uwierzytelniać płatności bezgotówkowe. Więcej konsumentów uznaje też odcisk palca za bezpieczniejszą formę autoryzacji płatności (75%) niż kody jednorazowe (66%).
Przyspieszenie płatności
Żyjemy coraz szybciej, nie chcemy więc tracić cennego czasu na długotrwałe potwierdzanie swojej tożsamości przy płatnościach. Stąd nieustanne poszukiwania szybszych i zarazem bezpieczniejszych form uwierzytelniania.
Jedną z nich jest rozwiązanie Mastercard Identity Check Mobile, dostępne na 37 rynkach na całym świecie, również w Polsce. Eliminuje ono konieczność zapamiętywania haseł, gdyż potwierdzenie tożsamości posiadacza karty dokonuje się za pomocą skanera odcisków palców, technologii rozpoznawania twarzy czy funkcji skanu tęczówki oka. Innym rozwiązaniem jest tzw. biometria behawioralna, oferowana w usłudze NuData. W tym przypadku nie są weryfikowane fizyczne cechy użytkownika, a jego zachowanie – sposób korzystania z klawiatury czy trzymania telefonu.
Zdrowy rozsądek
Badanie Mastercarda pokazuje, jak wiele możemy jeszcze sami zrobić w zakresie poprawy swojego bezpieczeństwa w wirtualnym świecie. Oczywiście podstawowa rzecz, to zrezygnowanie z najprostszych haseł (np. ciąg kolejnych cyfr, własna data urodzenia), które są w pierwszej kolejności testowane przez cyberprzestępców oraz zerwanie z nawykiem zapisywania kodów dostępów na papierze. Należy mieć nadzieję, że nikt już nie notuje sobie kodu PIN do karty płatniczej na… niej samej.
Tekst powstał na podstawie materiałów prasowych firmy Mastercard
Strefa Agenta
Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!
Skontaktuj się z nami!
Kursy walut
Kurs walut Notowanie z: 2024-11-21 | |||
---|---|---|---|
USD | 4,1332 | 0.52% | 0.0212 zł |
EUR | 4,3469 | 0.15% | 0.0065 zł |
CHF | 4,6748 | 0.65% | 0.0304 zł |
GBP | 5,2215 | 0.23% | 0.0122 zł |
- Proszę wypełnić to pole
- Proszę wypełnić to pole
- Proszę wypełnić to pole