Wiele banków w 1 miejscu

Infolinia
17 850 78 00

 

Warto wiedzieć

Arbiter bankowy

 

Spór z bankiem – gdzie szukać pomocy

Starcie klienta, który uważa, że został przez bank skrzywdzony, z zastępem prawników opłacanych przez instytucję finansową, przypomina walkę Dawida z Goliatem. Czy w tej nierównej walce przeciętny klient może liczyć na sojuszników, którzy pomogą mu zwyciężyć? Tak, pomocą przy rozstrzyganiu sporów między bankami a ich klientami służy arbiter bankowy.

Bankowy Arbitraż Konsumencki działa od 2002 r. przy Związku Banków Polskich. Jego zadaniem jest rozstrzyganie sporów między osobami fizycznymi będącymi klientami banków zrzeszonych w ZBP i tymi bankami spółdzielczymi, które wyraziły wolę poddania się orzeczeniom BAK, a tymi instytucjami. Koszty funkcjonowania arbitrażu pokrywają banki.

O pomoc może się zwrócić każdy, kto uważa, że bank nie wykonał lub wykonał nienależycie czynności, do których był zobowiązany z tytułu zawartej z klientem umowy. Jako, że arbiter działa przy ZBP, to nie może on rozpatrywać spraw dotyczących sporów z innymi instytucjami finansowymi, np. ze SKOK-ami, biurami maklerskimi itp.

W 2013 r. do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego wpłynęło 1.253 wniosków, orzeczenia wydano w 1.164 sprawach. 182 z nich wygrali klienci, 366 banki. W 53 przypadkach odnotowano ugodę między stronami. 563 wnioski zwrócono do uzupełnienia lub odrzucono.

Najwięcej spraw związanych było z kredytami bankowymi (636) i lokatami bankowymi (363). Średnia wartość sporu sięgała 4,5 tys. zł a średni czas rozpatrywania sprawy nie przekroczył dwóch miesięcy.

 

Ścieżka postępowania

W sytuacji, gdy klient ma zastrzeżenia do postępowania banku musi przede wszystkim wszcząć postępowanie reklamacyjne. Dopiero, gdy procedura reklamacyjna zostanie w pełni wyczerpana, można szukać pomocy u arbitra.

Do tego, aby przystąpił on do działania konieczne jest uiszczenie opłaty w wysokości 50 zł (gdy wartość przedmiotu sporu jest niższa od tej kwoty, należy wpłacić 20 zł) i złożenie wniosku. Nie ma określonego formularza, ani „wzoru” jak ma on wyglądać. Może być nawet sporządzony ręcznie. Ważne, by znalazły się w nim informacje na temat banku, z którym jest spór, dane dotyczące wartości przedmiotu sporu, by przytoczone zostały przez konsumenta jego argumenty. Konieczne też jest dołączenie dokumentu poświadczającego zakończenie postępowania reklamacyjnego w banku lub złożenie oświadczenia, że bank nie odpowiedział pisemnie w ciągu 30 dni na złożoną reklamację.

Po otrzymaniu tak sporządzonego wniosku arbiter występuje do pozwanego banku o dostarczenie wszelkich niezbędnych dokumentów. To na instytucji finansowej ciąży obowiązek przedstawienia dokumentacji.

Jeśli we wniosku są „niedoskonałości” formalne, np. nie wyczerpano postępowania reklamacyjnego, sprawa była już rozpatrywana w sądzie powszechnym lub leży poza kompetencjami arbitra, wnioskodawca otrzymuje informację o tym jak usunąć braki we wniosku lub, gdzie może szukać dalszej pomocy.

 

Rola arbitra

Arbiter pełni rolę rozjemcy w postępowaniu pozasądowym, dąży do zawarcia ugody między stronami. Ograniczeniem jego kompetencji jest wartość sporu. Tę drogę można zastosować, gdy roszczenia pieniężne konsumenta wobec banku nie przekraczają kwoty 8.000 zł. Przykładowo, klient może mieć zastrzeżenia do banku, że nie uruchomił mu kolejnej transzy kredytu. Jeśli jej wartość jest niższa niż wspomniana kwota, to można zwrócić się o pomoc do arbitra bankowego, choć całkowita kwota kredytu może być wielokrotnie wyższa. Istotna jest bowiem wartość przedmiotu sporu, a nie wartość umowy.

Sprawozdania składane przez arbitra bankowego pokazują, że wiele dyskusji między instytucjami finansowymi i ich klientami wywołują kwestie związane z uruchomieniem gwarancji ubezpieczeniowych „dołączonych” do umowy kredytowej, gdy kredytobiorca stracił pracę, uległ wypadkowi czy dosięgnęły go inne nieoczekiwane sytuacje losowe. Liczne są też spory ze spadkobiercami, którzy dziedziczą dług po zmarłym kredytobiorcy.

 

Orzeczenie

Zakończeniem działania arbitra jest wydanie orzeczenia. Może ono wskazywać, że rację miał klient i należy mu się od banku określona kwota lub, że żądania klienta są nieuzasadnione i jego skarga zostaje oddalona. Ewentualna ugoda między stronami sporu jest sprawdzana przez arbitra pod kątem jej zgodności z przepisami prawa i zasadami współżycia społecznego i, gdy nie budzi zastrzeżeń znajduje odzwierciedlenie w sentencji orzeczenia.

W przypadku przegranej, bank ma 14 dni na wykonanie orzeczenia arbitra. Musi w tym terminie przelać na konto wskazane przez klienta przyznaną mu w postępowaniu kwotę. Dla banku orzeczenie arbitra jest ostateczne, nie może się od niego odwołać. Inaczej jest w przypadku przegranej klienta. Jemu przysługuje prawo skierowania sprawy do normalnego, dwuinstancyjnego postępowania sądowego. Gdy się zdecyduje na taki krok, orzeczenie arbitra może być traktowane jako opinia prawna, na którą może się powoływać każda ze stron.

 

Kilka argumentów

Jak widać, postępowanie arbitrażowe nie wiążę się dla konsumenta z wysokimi kosztami. Do tego jest szybkie i odformalizowane. Co ważne, każde orzeczenie jest od razu uzasadniane – po przegranej skarżący może na jego podstawie zdecydować, czy chce wnieść przeciw bankowi sprawę do sądu powszechnego. Wielkie znaczenie ma również fakt, że w arbitrażu swoje roszczenia można oprzeć na zasadach współżycia społecznego czy normach etycznych, co nie jest dopuszczalne w sądach powszechnych, które działają w oparciu o konkretne przepisy prawa.

Istotną korzyścią postępowania arbitrażowego dla ogółu klientów banków jest fakt, że działanie instytucji finansowej badane jest również pod kątem ewentualnego naruszenia Kodeksu Dobrej Praktyki Bankowej. Dotychczasowe działania arbitra sprawiły, że katalog tych zasad został doprecyzowany, a nawet rozszerzony.

Same banki, mając w perspektywie postępowanie arbitrażowe, od którego nie przysługuje im żadne odwołanie, zaczęły bardziej wnikliwie badać reklamacje, szukać sposobów porozumienia z klientem. Powołane w wielu instytucjach specjalne departamenty ds. reklamacji patrzą nie tylko na aspekt finansowy, ale i na wizerunek banku, dobre relacje z klientami, możliwość uniknięcia rozgłosu medialnego, gdyby sprawa trafiła do sądu.

 

2014-06-18
Zobacz wszystkie

Kalkulator kredytowy

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!
pola oznaczone * są wymagane

Kursy walut

Kurs walut Notowanie z: 2024-11-21
USD 4,1332 0.52% 0.0212 zł
EUR 4,3469 0.15% 0.0065 zł
CHF 4,6748 0.65% 0.0304 zł
GBP 5,2215 0.23% 0.0122 zł

Nasi partnerzy

Odwiedź nas na Google+

Ta strona korzysta z cookies OK, rozumiem Więcej informacji