Wiele banków w 1 miejscu

Infolinia
17 850 78 00

 

Warto wiedzieć

Oszuści i ich legendy

Niemal każdego dnia media donoszą o kolejnych oszustwach, w których ofiary straciły znaczne pieniądze, nierzadko oszczędności całego życia. Nigdy dość ostrzeżeń i przypominania jakimi opowieściami mogą nas uraczyć przestępcy, porad, jak się zachować w podejrzanej sytuacji.

Policja, instytucje finansowe i organy nadzoru finansowego co pewien czas prowadzą akcje edukacyjne, w których przypominają metody działania oszustów, zwracają uwagę na ich pomysłowość i nieustanne modyfikowanie „legend”, którymi się posługują w celu uwiarygodnienia swojego przekazu. Mimo to wciąż nie brakuje łatwowiernych, którzy wpadają w ich sidła, przekazują im pieniądze, by wybawić swoich bliskich z kłopotów, pomóc funkcjonariuszom w realizacji spektakularnej akcji.

Przedstawiamy kilka rad, których przestrzeganie udaremni wysiłki oszustów.

Kiedy przerwać rozmowę telefoniczną?

Zacznijmy od sytuacji, w której dzwoniący powołuje się na dział bezpieczeństwa konkretnego banku i informuje o określonym zdarzeniu dotyczącym odbierającego telefon, przykładowo:

  • próbie przelewu z rachunku / transakcji kartą,
  • próbie zaciągnięcia kredytu,
  • próbie włamania na rachunek / kartę kredytową,
  • zaistniałej awarii systemu bankowego,
  • konieczności przeniesienia produktów do innego banku,
  • współpracy zespołów do spraw bezpieczeństwa różnych banków,
  • istniejącym bliżej nie określonym zagrożeniu dla bezpieczeństwa środków.

Przestępcy stwarzają pozory profesjonalizmu i wiarygodności, wydają się być dobrze poinformowani, czym chcą uśpić czujność rozmówcy i nakłonić go do podjęcia określonych działań. Niezależnie od powodu jaki podają, nakłaniają do zainstalowania aplikacji, np. AnyDesk, QuickSupport, TeamViewer, które mają pomóc w wyjaśnieniu sytuacji, zapobiec przestępstwu. W rzeczywistości tego typu aplikacje umożliwiają oszustom zdalny dostęp do urządzenia, na którym zostaną zainstalowane. Można powiedzieć, że instalacja takiej niebezpiecznej aplikacji jest jak otwarcie drzwi złodziejowi.

Pod żadnym pozorem nie należy niczego instalować, klikać w załączone w wiadomości linki, udostępniać kodów Blik ani unikalnego hasła służącego do weryfikacji telefonicznej podczas kontaktów z bankiem.

Oszuści często podszywają się pod bank, korzystając z dostępnych aplikacji umożliwiających na wyświetlenie na telefonie rozmówcy konkretnego numeru. Dlatego podkreślmy, że nawet poprawny numer infolinii w połączeniu przychodzącym nie świadczy jeszcze o tym, że faktycznie dzwoni pracownik naszego banku.

Po odebraniu takiego telefonu nie należy udzielać żadnych informacji o swoich finansach, zgadzać się na instalowanie czegokolwiek na swoim telefonie czy komputerze. Najlepiej jest się rozłączyć i samodzielnie skontaktować z infolinię banku, w którym posiadamy produkty celem potwierdzenia i zweryfikowania czy była to próba kontaktu ze strony banku.

Ostrożność na portalach społecznościowych

Kolejnym obszarem wzmożonej aktywności przestępców są portale społecznościowe. Działanie podejmowane tam przed oszustów można podzielić na dwie grupy: kradzież tożsamości konkretnej osoby i kontaktowanie się z jej znajomymi z prośbą o szybki przelew Blikiem brakującej kwoty (na ogół niewielkiej) brakującej do zrealizowania transakcji oraz podszywanie się pod konkretną osobę lub organizację, która może udzielić/potrzebuje wsparcia.

Obiektem ataków tego drugiego rodzaju są w dużej mierze kobiety. Przestępcy często wykorzystują ich dobre serce, marzenia o wielkiej miłości i przedstawiają się jako żołnierz przebywający z dala od swojego kraju, pracownik Parlamentu Europejskiego lub innej organizacji lub instytucji międzynarodowej, uchodźca lub ofiara klęski żywiołowej albo prześladowań wszelkiego typu, czy też jako przedstawiciel nieokreślonej organizacji charytatywnej. Celem kontaktu jest przekonanie odbiorcy przekazu, by pomógł nawiązującemu kontakt, wspomógł realizowane przez niego inicjatywy, np. budowę studni w rejonach dotkniętych suszą, rozwój szkolnictwa w ubogich krajach, zapewnienie żywności głodującym, przeprowadzenie operacji medycznej ratującej życie itp.

Zanim zdecydujemy się na przekazanie darowizny, trzeba dokładnie sprawdzić cel, o którym mówi osoba, która się z nami skontaktowała, poczytać informacje na temat organizacji, którą rzekomo reprezentuje. Oczywiście w tym celu nie należy korzystać tylko z adresu strony internetowej wskazanej w wiadomości, bo ta może być fałszywa, lecz poszukać informacji w wyszukiwarce internetowej.

Szczególną ostrożność trzeba zachować w przypadku próśb od osób prywatnych. Absolutnie nie należy wierzyć w pisane łamaną polszczyzną informacje od adwokatów, notariuszy czy ogólnie prawników, informujących nas o należnym nam spadku. Wiadomości tego typu mają na celu jedynie wyłudzenie danych osobowych, które mogą zostać wykorzystane w działaniach przestępczych.

Oszuści często modyfikują swoje metody i udoskonalają je. Ich zamiar zawsze jest taki sam – zdobycie pieniędzy ofiary. W tym celu wykorzystują chwilowe zauroczenie, presję czasu, zaskoczenie, a nawet zastraszanie. Jeśli wiadomość wysyła nam ktoś obcy, to sygnał, że powinniśmy zachować szczególną ostrożność lub po prostu taką wiadomość usunąć.

Zwrot podatku lub anulowanie pożyczki

Przestępcy mogą się też podszywać pod służby skarbowe, udawać urzędników Ministerstwa Finansów. W tego typu wiadomości przesłanej pocztą elektroniczną na ogół znajduje się informacja o należnym nam zwrocie podatku oraz link do strony internetowej, na której należy wpisać dane swojej karty płatniczej, co umożliwi otrzymanie pieniędzy. W rzeczywistości strona jest kontrolowana przez oszustów, którzy w ten sposób pozyskują komplet informacji niezbędnych do przeprowadzenia transakcji z użyciem karty adresata wiadomości.

Równie niebezpieczne są wiadomości sms, których nadawca podszywa się pod Profil Zaufany (ePuap). W korespondencji znajduje się informacja o przyjętym zgłoszeniu dotyczącym zaciągnięcia pożyczki pieniężnej, która zostanie wypłacona w ciągu 60 minut. Nadawca informuje, że możliwe jest jej anulowanie przez kliknięcie w załączony link. Prowadzi on na stronę zainfekowaną złośliwym oprogramowaniem, która pozwala oszustom na przejęcie danych do logowania do banku. Mając je przestępcy mogą składać zlecenia w bankowości internetowej i tym samym przelać pieniądze z konta ofiary na swój rachunek.

W przypadku otrzymania tego typu wiadomości nie należy klikać w załączone linki. Wskazane jest zgłoszenie zaistniałej sytuacji do swojego banku oraz organów ścigania.

Zawsze i w każdych okolicznościach

Nigdy nie należy podawać żadnych danych typu login i hasło oraz numerów kart płatniczych osobom trzecim lub na stronach, do których otrzymaliśmy link od nieznanej osoby. Dane „wrażliwe” karty (jej numer, kod CVV2 oraz data ważności) powinny być szczególnie chronione.

Absolutnie nie należy się godzić na instalowanie żadnego oprogramowania na swoim urządzeniu, które pozwoli na zdalne sterowanie nim przez tych, którzy nas do tego namawiają.

 

W tekście wykorzystano materiały ze strony internetowej Banku Citi Handlowy

2023-01-08
Zobacz wszystkie

Kalkulator kredytowy

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!
pola oznaczone * są wymagane

Kursy walut

Kurs walut Notowanie z: 2024-10-22
USD 3,9862 0.22% 0.0087 zł
EUR 4,3159 0.04% 0.0019 zł
CHF 4,6063 0.17% 0.0078 zł
GBP 5,1777 0.07% 0.0036 zł

Nasi partnerzy

Odwiedź nas na Google+

Ta strona korzysta z cookies OK, rozumiem Więcej informacji