Warto wiedzieć
Windykacja to nie koniec świata
Ludzkie reakcje gdy pojawiają się kłopoty w spłacie zobowiązań są bardzo różne – jedni próbują się porozumieć z wierzycielem, wytłumaczyć sytuację. Inni „zapadają się’ pod ziemię. Jakby liczyli, że unikanie kontaktów z wierzycielem rozwiążę problem.
Słowo „windykacja” brzmi groźnie. Niemal automatycznie kojarzy się z windykatorem - potężnym panem składającym propozycję „nie do odrzucenia”. Groźniejszy jest już chyba tylko komornik. Tymczasem istotą windykacji jest chęć porozumienia się z dłużnikiem, by on mógł spłacić zobowiązania a wierzyciel odzyskać swój kapitał. Temu ostatniemu absolutnie nie zależy na pognębieniu dłużnika, wpędzeniu go w jeszcze większe kłopoty, ale na wspólnym znalezieniu rozwiązania, które pozwoli spłacić zobowiązania na warunkach dogodnych dla obu stron.
Cierpliwość wierzyciela ma oczywiście swoje granice. Jeśli dłużnik unika kontaktów, nie odbiera telefonów i kierowanych do niego pism, wierzyciel nie ma wyjścia, musi skierować sprawę do sądu, a po uzyskaniu orzeczenia do egzekucji komorniczej.
Kontakty z dłużnikiem
Kodeks Etyczny Polskiego Związku Windykacji określa zasady postępowania, jakimi powinni kierować się windykatorzy. W zapisach Kodeksu można znaleźć stwierdzenie, że korespondencja do dłużnika winna być wysyłana w zamkniętej kopercie na jego adres (zamieszkania, wskazany przez dłużnika lub ustalony przez firmę windykacyjną). Na zewnątrz nie powinno być żadnych treści wskazujących na przedmiot korespondencji.
Z kolei w piśmie musi być precyzyjnie wyjaśnione czego ono dotyczy (m.in. nazwa wierzyciela, kwota należności głównej, data wymagalności, naliczone odsetki i inne należności dodatkowe). Kolejne pisma muszą jasno identyfikować sprawę i etap na jakim się ona znajduje. Musi się też w nich znajdować zaktualizowana kwota zadłużenia.
Gdy sprawa jest już kierowana do sądu, należy podawać minimalne koszty postępowania. Niedozwolone jest straszenie dłużnika kwotami maksymalnymi.
Warto też wiedzieć, że windykator nie ma prawa dzwonić do dłużnika o dowolnej porze dnia czy dniu tygodnia. Rozmowy telefoniczne dozwolone są tylko w dni powszednie pomiędzy godz. 6:00 a 22:00. W inne dni, w innych godzinach, windykator może zadzwonić tylko wtedy, gdy nie udało mu się wcześniej nawiązać kontaktu z dłużnikiem lub, gdy ten sobie tego wyraźnie zażyczył.
Nie ma mowy o głuchych telefonach, rzucaniu gróźb i nękaniu telefonami co kilka minut. Każda rozmowa powinna się rozpocząć od przedstawienia się windykatora, podania firmy z jakiej dzwoni i sprawy, w jakiej się kontaktuje.
Etyka windykatora
Reguły dotyczą także windykacji terenowej. Ją także można prowadzić tylko w określonych godzinach - w dni powszednie od godz. 7:00 do 21:00, a w pozostałe dni tygodnia oraz w dni świąteczne od godz. 8:00 do 20:00. W tej dziedzinie też obowiązuje zasada, że działanie w innej porze dopuszczalne jest tylko w wyjątkowych sytuacjach - gdy nie ma możliwości zastania dłużnika we wspomnianych godzinach lub na jego prośbę.
Podejmując czynności windykator musi się wylegitymować, by dłużnik miał pewność z kim ma do czynienia i na zlecenie jakiej firmy ta osoba działa. Niedozwolone jest rozmawianie o problemach dłużnika z osobami trzecimi, szkalowanie go w jakikolwiek sposób czy straszenie go słowami lub zachowaniem.
Wszelkie wpłaty przyjmowane przez windykatora muszą być pokwitowane (data i kwota wpłaty, numer sprawy, pieczątka firmy windykacyjnej). Oryginał zostaje u dłużnika, kopia trafia do firmy windykacyjnej.
Reklamacje
Dłużnikowi przysługuje prawo wniesienia reklamacji. Może ona zostać odrzucona przez rozpatrywania, gdy z treści pisma wynika, że sporządzono je jedynie dla spowolnienia postępowania. W innych przypadkach firma windykacyjna ma 21 dni na merytoryczne ustosunkowanie się do kwestii podniesionych przez dłużnika.
Odpowiedź musi zawierać uzasadnienie, wraz z podaniem podstawy prawnej. Jeśli rację ma dłużnik to nieprawidłowości winny być usunięte a czynności windykacyjne zawieszone lub ograniczone.
Kredyt konsolidacyjny - lepsze rozwiązanie
Nie ma jednak sensu dopuszczać do działań windykacyjnych. Lepiej, gdy tylko pojawią się kłopoty ze spłatą zobowiązań, udać się do wierzyciela, przedstawić swoją sytuację i rozmawiać na temat rozwiązania problemu. Można wynegocjować czasowe zawieszenie spłacania rat, zmianę harmonogramu spłaty lub jeszcze inne rozwiązanie. Dobra wola dłużnika, podjęcie przez niego rozmów z wierzycielem jest bardzo dobrze widziana.
Jednym z możliwych rozwiązań jest też wzięcie kredytu konsolidacyjnego, którego warunki spłaty będą dostosowane do naszych aktualnych możliwości. Dzięki uzyskanym środkom spłacimy wcześniejsze zobowiązania, nie będziemy musieli myśleć o kilku terminach spłaty rat, ponosić kosztów na opłacenie kilku przelewów.
Strefa Agenta
Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!
Skontaktuj się z nami!
Kursy walut
Kurs walut Notowanie z: 2024-11-21 | |||
---|---|---|---|
USD | 4,1332 | 0.52% | 0.0212 zł |
EUR | 4,3469 | 0.15% | 0.0065 zł |
CHF | 4,6748 | 0.65% | 0.0304 zł |
GBP | 5,2215 | 0.23% | 0.0122 zł |
- Proszę wypełnić to pole
- Proszę wypełnić to pole
- Proszę wypełnić to pole