Wiele banków w 1 miejscu

Infolinia
17 850 78 00

 

Warto wiedzieć

Bankowość mobilna – bank w smartfonie

 

W 2013 r. wiele banków wprowadziło do swojej oferty bankowość mobilną. Kilka z nich zdecydowało się na jej intensywne reklamowanie, zachwalając możliwość dokonywania przelewów, regulowania płatności w każdym miejscu i czasie. Wystarczy posiadanie smartfona z dostępem do internetu i pobranie specjalnej aplikacji ze strony internetowej banku.

Wydawało się, że wprowadzenie przed kilku laty bankowości internetowej zaspokoi na długi czas zapotrzebowanie na szybki dostęp do konta bankowego, swobodne dysponowanie swoimi pieniędzmi. Tymczasem postęp technologiczny jest tak szybki, oczekiwania odbiorców tak błyskawicznie rosną, że dziś coraz więcej osób nie wyobraża sobie funkcjonowania bez bankowości mobilnej, czyli dostępu do konta bankowego przez specjalną aplikację pobraną na smartfona. Dzięki niej można zaglądać na swoje konto, dokonywać na nim operacji. Wszystko to w dowolnym miejscu i czasie.

Stworzenie dobrej, czyli bezpiecznej, z wieloma funkcjonalnościami, aplikacji do bankowości mobilnej nie jest proste - wymaga współpracy operatorów sieci bezprzewodowych, twórców aplikacji i działów IT poszczególnych instytucji finansowych. Dodatkowa komplikacja wynika z faktu, że smartfony wykorzystują różne systemy operacyjne - Android, Windows Phone, BlackBerry czy iOS. W rezultacie banki, chcąc zadowolić wszystkich swoich potencjalnych klientów, muszą przygotowywać aplikacje na każdy z wymienionych systemów.

Latem 2013 r. 6 banków (Alior Bank, Bank Millenium, BZ WBK, BRE Bank - obecnie mBank, ING Bank Śląski i PKO BP) zawarło porozumienie dotyczące stworzenia wspólnego systemu rozliczeniowego płatności mobilnych. Jednakowe będą zasady autoryzacji i rozliczeń, ale każdy z banków będzie samodzielnie tworzył aplikacje dla swoich klientów. Za zarządzanie systemem odpowiedzialna będzie powołana przez członków porozumienia firma.

 

Jak zacząć?

Pierwszy krok to pobranie ze strony internetowej banku, w którym posiadamy konto specjalnej aplikacji. Jej zainstalowanie i używanie na smartfonie czy tablecie jest bezpłatne. Zadanie nie jest trudne – systemy podpowiada kolejne kroki jakie należy wykonywać.

Przy pierwszym logowaniu się do systemu transakcyjnego banku dokonywana jest na ogół rejestracja urządzenia. Niektóre banki wprowadziły ograniczenie liczby urządzeń, które mogą korzystać z dostępu do danego konta. To jeden ze sposobów na zminimalizowanie ryzyka, że operacji na koncie będzie dokonywała osoba nieuprawniona. Warto przy tym podkreślić, że po kradzieży lub zgubieniu urządzenia, na którym mieliśmy zainstalowaną aplikację bankowości mobilnej, należy jak najszybciej dokonać dezaktywacji tego urządzenia w systemie. Można to zrobić poprzez stronę internetową banku.

Kolejne zabezpieczenia dotyczą dostępu do aplikacji mobilnej (używany jest do tego kod PIN, przeważnie 4-cyfrowy) oraz autoryzacji zleceń i potwierdzania przelewów (służy do tego tzw. „hasło mobilne”). mBank wprowadził zabezpieczenie przy użyciu tzw. gestu mobilnego (należy wykonać określoną kombinację ruchów na ekranie, które z założenia znane są tylko upoważnionej osobie) oraz autoryzację transakcji przy pomocy tzw. DisplayCard (urządzenie formatu tradycyjnej karty płatniczej generujące kody zabezpieczające).

 

Możliwości

Z korzystaniem z bankowości mobilnej poradzi sobie każdy. Zasady jej funkcjonowania są bardzo zbliżone do sposobu korzystania z bankowości internetowej. To, z jakich funkcjonalności można skorzystać jest związane z decyzjami podjętymi przez bank. Każdy z nich twierdzi, że proponowany zestaw funkcjonalności został opracowany po dokładnym zbadaniu oczekiwań i potrzeb klientów.

Aplikacje mobilne coraz mniej różnią się swoimi możliwościami od tego, co oferuje bankowość internetowa. Standardem jest dostęp do wszystkich rachunków, kont oszczędnościowych i lokat danego użytkownika. Można przejrzeć ich historię i szczegóły transakcji, zrealizować przelewy. Istnieje możliwość sprawdzenia transakcji dokonanych kartą, doładowania telefonu, sporządzenia wyciągu, przejrzenia listy odbiorców, itp. Chcąc uatrakcyjnić swoją ofertę, banki wciąż rozważają dodawanie nowych, przydatnych funkcjonalności. Jeden z nich proponuje już nawet złożenie wniosku o kredyt przez bankowość mobilną.

Trzeba pamiętać, że wbrew temu, co sugerują niektóre reklamy bankowości mobilnej, wykonanie operacji na swoim koncie nie oznacza natychmiastowej realizacji przelewu jeśli jego odbiorca ma rachunek w innym banku. Rozliczenia między bankami nadal odbywają się podczas tzw. sesji rozliczeniowych (wychodzących/przychodzących). Ich godziny są ustalane samodzielnie przez banki i w rzeczywistości między zleceniem przelewu a zaksięgowaniem pieniędzy na koncie odbiorcy może upłynąć kilka godzin. Wyjątkiem są transakcje wykonywane w trybie przelewów natychmiastowych, które są realizowane maksymalnie w ciągu kilkunastu minut. Usługa ta jest jednak w większości banków płatna

Warto podkreślić, że aplikacje opracowane dla osób indywidualnych doskonale pasują też na ogół do potrzeb mikro i małych przedsiębiorstw.

Polacy lubią nowinki technologiczne, chętnie z nich skorzystają. Zważywszy, że bankowość mobilna to nie zabawka, ale użyteczne w codziennym życiu narzędzie, to liczba jej użytkowników będzie z pewnością szybko rosła. Dystans jaki mamy do „nadrobienia” jest duży, bo z bankowości mobilnej korzysta ok. 12 proc. klientów polskich banków. Tymczasem światowy rekord należy do Koreańczyków, z których aż 75 proc. zarządza swoimi pieniędzmi w ten sposób. Średnia europejska też jest wyższa od naszych osiągnieć - wynosi ok. 25 proc.

 

2014-02-13
Zobacz wszystkie

Kalkulator kredytowy

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!
pola oznaczone * są wymagane

Kursy walut

Kurs walut Notowanie z: 2024-10-30
USD 3,9989 0.65% 0.0262 zł
EUR 4,3350 0.44% 0.0192 zł
CHF 4,6144 0.71% 0.0328 zł
GBP 5,1982 0.50% 0.0261 zł

Nasi partnerzy

Odwiedź nas na Google+

Ta strona korzysta z cookies OK, rozumiem Więcej informacji