Wiele banków w 1 miejscu

Infolinia
17 850 78 00

 

Warto wiedzieć

W poszukiwaniu informacji o produktach bankowych

Korzystanie z produktów finansowych niekiedy rodzi pytania i wątpliwości. Szczególnie wiele pojawia się ich, gdy chcemy nawiązać współpracę z nowym bankiem, sięgnąć po kolejny produkt, zmienić warunki obecnie posiadanego. Gdzie szukać rzetelnych i sprawdzonych informacji, na dodatek przekazanych w przystępny i nie budzący dalszych wątpliwości sposób? Możliwości jest kilka, każda ma swoje plusy i minusy.

Wraz z rozwojem usług finansowych korzystamy z coraz większej liczby produktów, współpracujemy z wieloma instytucjami finansowymi, by znaleźć ofertę jak najlepiej dopasowaną do swoich potrzeb i oczekiwań. Kłopot w tym, że w każdej z nich obowiązują inne standardy dotyczące sposobu komunikacji z klientem. Przyjrzyjmy się różnym możliwościom zdobycia poszukiwanych informacji.

Wizyta osobista

Dla wielu osób najlepszym sposobem porozumiewania się z bankiem nadal jest wizyta w placówce. Podczas spotkania można dopytywać o szczegóły, prosić o dodatkowe wyjaśnienia; jeśli doradca nie ma dostatecznej wiedzy, to może poszukać pomocy u współpracowników lub wręcz nas do nich przekierować.

Ta forma kontaktu często wiąże się z koniecznością oczekiwania w kolejce, gdyż ubywa placówek, na dodatek ich obsada też jest skromniejsza.

Kontakt telefoniczny lub online

Najbardziej popularną wśród klientów metodą zdobycia informacji na odległość z pewnością nadal jest infolinia. Z pozoru ma ona wiele zalet – szeroki zakres godzinowy w jakim można się skontaktować z bankiem (nierzadko infolinie działają całodobowo), szansa na dotarcie do kompetentnego doradcy dzięki wyborowi odpowiednich opcji w menu kontekstowym, możliwość zadawania dodatkowych pytań. W rzeczywistości nie jest tak różowo. Nierzadko trzeba czekać wiele minut na połączenie; wybór odpowiedniej pozycji w menu nie gwarantuje sukcesu, bo system i tak łączy z pierwszym wolnym konsultantem; a ich wiedza często jest powierzchowna, ogranicza się do znajomości podstawowych spraw.

Druga możliwość to zadanie pytania w wiadomości wysłanej w bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej. Niestety odpowiedzi nie zawsze są wyczerpujące; bywa nawet, że są nie na temat. Wiele zależy bowiem od tego, czy doradca potrafi czytać ze zrozumieniem, czy ma umiejętność precyzyjnego odpowiadania na pytanie.

Zupełnie odrębna kwestia to czas udzielania odpowiedzi. Niekiedy nadchodzi ona dopiero po kilku a nawet kilkunastu dniach. Zdarza się, że prośbę o wyjaśnienie jakiegoś zagadnienia banki traktują jako reklamację i tym samym dają sobie wiele dni na odpowiedź.

Coraz popularniejsze stają się czaty (polecane osobom, które szybko piszą na komputerze), wideorozmowy (w ten sposób można załatwić wiele spraw, które wymagają uwierzytelnienia, ale konieczne jest spełnienie określonych wymogów technicznych), czy wiadomości wysyłane na Messengerze. Ocena każdej z tych możliwości kontaktu zależy od konkretnego banku (są takie, które nie korzystają zupełnie z tych kanałów komunikacji), doradcy na jakiego trafimy i sprawy, z którą się zwracamy. Łatwo się domyślić, że im jest ona bardziej skomplikowana, tym trudniej zdobyć konkretne informacje.

Na temat kłopotliwych, indywidualnych przypadków nie ma sensu wdawać się w rozmowę z automatami coraz częściej „zatrudnianymi” przez banki na ich infoliniach. Choć sztuczna inteligencja rozwija się błyskawicznie, to roboty najlepiej sprawdzają się przy odpowiedziach na pytania typu: ile kosztuje wypłata z obcego bankomatu? jakie są warunki bezpłatności karty? Dzwoniąc z bardziej skomplikowaną sprawą, lepiej wypowiedzieć formułkę: chcę rozmawiać z doradcą i poczekać na połączenie z konsultantem.

Umówienie się na spotkanie

Ciekawym pomysłem na zdobycie potrzebnych informacji jest umówienie się na rozmowę z doradcą lub przynajmniej poproszenie o kontakt ze strony banku. Służą do tego specjalne formularze dostępne na bankowych stronach internetowych lub wykorzystywane przez banki programy rezerwacyjne.

Korzystając z tych możliwości można określić w jakiej sprawie się kontaktujemy, co nas interesuje. W najbardziej zaawansowanych formularzach kontaktowych możliwe jest wskazanie daty i pory dnia/godziny, kiedy życzymy sobie, by ktoś z banku do nas zadzwonił.

Programy rezerwacyjne pozwalają na umówienie się na spotkanie w konkretnej placówce na określoną godzinę. Jeśli wszystko funkcjonuje prawidłowo, to doradca będzie czekał na nas w umówionym terminie i powinien być przygotowany na rozmowę na interesujący nas temat.

Samodzielne działania

Wiele informacji można znaleźć samodzielnie na bankowych stronach internetowych. Rzecz w tym, by wiedzieć, gdzie ich szukać oraz posiadać choćby podstawową wiedzę na temat produktów finansowych, która pozwoli nam zrozumieć bankowy język. Co prawda instytucje finansowe zapewniają, że starają się uprościć przekaz, chwalą się różnymi certyfikatami potwierdzającymi te działania, ale nadal wiele informacji na stronach internetowych, a zwłaszcza w regulaminach i umowach, pisanych jest skomplikowanym żargonem finansowym.

Szukając informacji na temat konta, karty kredytowej czy innych produktów finansowych, najlepiej jest odwiedzić tzw. strony produktowe. Znajdziemy tam opisy poszczególnych produktów, prezentację ich podstawowych cech i zalet, często ze wskazówkami jak zawrzeć umowę i uniknąć opłat a niekiedy także z zestawem najczęściej zadawanych pytań. Poznając te informacje trzeba pamiętać, że mają one głównie wymiar marketingowy – podkreślane są zalety, dyskretnie przemilczane wady, prezentowanych rozwiązań. Chcąc mieć pewność, że nie zaskoczą nas żadne opłaty, warto zastanowić się w jaki sposób będziemy korzystali z danego produktu, jakie działania będziemy wykonywali i sięgnąć do tabeli opłat, przeczytać wszelkie odnośniki.

Dokumenty związane z danym produktem (umowa, regulamin korzystania, tabela opłat i prowizji itp.) mogą znajdować się w dolnej części strony produktowej lub na odrębnej podstronie zatytułowanej Dokumenty / Regulacje / Informacje wymagane prawem lub podobnie, do której najprościej dotrzeć korzystając z menu na dole witryny.

Szukając informacji o posiadanym produkcie, który nie jest już oferowany przez bank, trzeba szukać podstrony w stylu Archiwum / Produkty w administracji / Produkty wycofane z oferty.

Większość banków oferuje też na swoich stronach wyszukiwarki (symbol lupki, na ogół w górnym menu), ale jakość ich wyszukiwania pozostawia wiele do życzenia, często jako pierwsze wyświetlają się artykuły z aktualnościami sprzed wielu miesięcy.

Dane na temat możliwości kontaktu z bankiem na ogół znajdują się w zakładce Kontakt, która na szczęście w większości przypadków jest dobrze widoczna, zawiera precyzyjne informacje na temat dostępnych możliwości kontaktu. Tyle tylko, że zdarza się, iż po wybraniu numeru infolinii dla osób indywidualnych słyszymy komunikat, że dodzwoniliśmy się na numer dla przedsiębiorców lub odwrotnie. Lepiej poczekać na konsultanta i dać mu podjąć niezbędne działania niż się rozłączać, bo komunikaty bywają źle podłączone.

Mamy prawo do informacji

Banki zapewniają, że starają się maksymalnie ułatwić kontakt ze sobą, że dążą do tego, by zdobycie potrzebnych informacji było proste i skuteczne. Fakt strony internetowe są coraz bardziej rozbudowane, możliwości zdalnego kontaktu przybywa (wyraźny postęp w kontaktach online nastąpił w czasie pandemii koronawirusa). Niestety czytelność informacji na witrynach internetowych czy wyszkolenie doradców pozostawiają wiele do życzenia, zwłaszcza, gdy trzeba zająć się skomplikowaną nietypową sprawą.

2023-08-28
Zobacz wszystkie

Kalkulator kredytowy

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!
pola oznaczone * są wymagane

Kursy walut

Kurs walut Notowanie z: 2024-10-22
USD 3,9862 0.22% 0.0087 zł
EUR 4,3159 0.04% 0.0019 zł
CHF 4,6063 0.17% 0.0078 zł
GBP 5,1777 0.07% 0.0036 zł

Nasi partnerzy

Odwiedź nas na Google+

Ta strona korzysta z cookies OK, rozumiem Więcej informacji