Wiele banków w 1 miejscu

Infolinia
17 850 78 00

 

Warto wiedzieć

Zdalny kontakt z administracją przez bank

Nowoczesny bank oferuje swoim klientom nie tylko produkty bankowe – rachunki, lokaty, kredyty itp., ale i całą gamę usług dodatkowych ułatwiających życie, np. ubezpieczenia, płatności za parkingi czy przejazdy autostradami. Coraz częściej umożliwia też weryfikację tożsamości w zdalnych kontaktach z podmiotami komercyjnymi oraz administracją i ułatwia załatwienie wielu spraw urzędowych.

O tym, że mając konto bankowe można mnóstwo spraw urzędowych załatwić online, wiele osób dowiedziało się przy okazji startu programu Rodzina 500+. Banki udostępniły w swoich systemach transakcyjnych potrzebne formularze, a związane z tym doświadczenia zostały wykorzystane w momencie uruchomienia programów Dobry start 300+ i Rodzinny Kapitał Opiekuńczy. Możliwość złożenia wniosku o te świadczenia, to tylko jedno z udogodnień dostępnych w systemach transakcyjnych.

Kilka banków współpracuje z Platformą Usług Elektronicznych ZUS, co pozwala bezpośrednio zalogować się na swoje konto w ZUS. Przybywa instytucji finansowych umożliwiających potwierdzenie tożsamości z wykorzystaniem systemu mojeID, czyli usługi Krajowej Izby Rozliczeniowej, coraz trudniej znaleźć bank, który nie oferuje Profilu Zaufanego, czyli podstawowego sposobu identyfikacji przy korzystaniu z usług publicznych.

Jak i gdzie założyć profil zaufany?

Profil zaufany można porównać do dokumentu tożsamości, który musimy okazać w urzędzie, banku czy innych miejscach, by obsługujący nas pracownik miał pewność z kim rozmawia. Do profilu zaufanego danej osoby przypisane są jej imię (imiona) i nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL.

Uwierzytelnienie (logowanie) profilem zaufanym polega na podaniu nazwy użytkownika i hasła oraz na potwierdzeniu tych danych kodem autoryzacyjnym otrzymanym w wiadomości sms, co otwiera elektroniczny dostęp do urzędu.

Profil zaufany może założyć każdy, kto posiada numer PESEL oraz pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Można go stworzyć bezpośrednio w bankowości internetowej swojego banku, który w takim procesie ma status dostawcy tożsamości. Otrzymują go podmioty, które dostały zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego, ponieważ uwierzytelniają dane klientów podczas zakładania im konta. Dlatego korzystając z ich usług nie trzeba niczego potwierdzać osobiście w urzędzie.

Takie potwierdzenie jest konieczne, gdy o profil zaufany wnioskujemy na stronie profilu zaufanego. Po wysłaniu wniosku trzeba udać się do punktu potwierdzającego (np. urzędu skarbowego, urzędu wojewódzkiego czy wybranej placówki pocztowej), okazać dokument tożsamości i podpisać dokument wydrukowany przez pracownika.

Dodajmy, że istnieje jeszcze trzeci sposób na założenie profilu zaufanego – z wykorzystaniem e-dowodu, czyli dowodu osobistego z warstwą elektroniczną. Dane jego posiadacza zapisane są na wbudowanym w dokument chipie a do ich odczytania konieczne jest posiadanie specjalnego czytnika oraz zainstalowanie na komputerze oprogramowania e-dowodu.

Tworząc profil zaufany w banku, zawsze powinniśmy logować się za jego pośrednictwem przy załatwianiu spraw urzędowych.

Profil służy tylko do kontaktów z administracją publiczną (urzędami, ministerstwami) i jest ważny przez 3 lata. Po tym okresie można go w równie prosty sposób przedłużyć.

Jakie sprawy załatwimy z profilem zaufanym?

Profil zaufany jest powiązany z Elektroniczną Platformą Usług Administracji Publicznej (ePUAP), dzięki czemu można się z jego pomocą logować do serwisu elektronicznego konkretnego urzędu. W tym celu najczęściej potrzebne jest jeszcze konto użytkownika, założone na tym serwisie (na przykład Konto przedsiębiorcy na Biznes.gov.pl).

Na etapie logowania wiele instytucji publicznych przekierowuje użytkowników do serwisu login.gov.pl, który umożliwia wybór profilu zaufanego jako jednej z opcji potwierdzenia tożsamości. Po zalogowaniu możemy załatwić sprawy, które są dostępne w danym serwisie, na przykład zameldowanie na pobyt stały lub czasowy; uzyskanie odpis aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu; zgłoszenie spadku lub darowizny, przygotowanie zmiany we wpisie w rejestrze Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Podpisanie wniosku z wykorzystaniem profilu zaufanego jest bardzo proste. Wybieramy przycisk Podpisz podpisem zaufanym (lub podobny) i potwierdzamy kodem autoryzacyjnym otrzymanym sms-em.

Tak podpisany dokument można ściągnąć na swój dysk lub, jeśli został przygotowany na formularzu elektronicznym w ramach usługi urzędowej online, wysłać go do właściwego urzędu. Podpis zaufany, potwierdzony profilem zaufanym zastępuje w kontaktach z podmiotami publicznymi własnoręczny podpis.

mojeID

System mojeID to usługa udostępniana przez Krajową Izbę Rozliczeniową (operatora systemu Elixir, którym realizowane są przelewy) służąca do potwierdzania tożsamości online w usługach komercyjnych i publicznych. Korzystając z niej, nie trzeba udawać się osobiście do urzędu, ubezpieczyciela, dostawcy energii czy placówki medycznej, by podpisać umowę lub inne dokumenty. Może też być wykorzystywana przy zamawianiu usług czy towarów, przy których istnieją ograniczenia wiekowe (np. filmów czy alkoholu online).

Dostawcami tożsamości w usłudze moje ID są przede wszystkim banki, które dysponują zweryfikowanymi informacjami na temat użytkownika oraz kompleksowo je chronią w systemach bankowości elektronicznej. Przekazywanie danych zawsze wymaga autoryzacji dokonywanej przez użytkownika po zalogowaniu się na stronie swojego banku. Wówczas można zobaczyć, jakich danych wymaga usługodawca i zdecydować, czy chcemy je udostępnić. Po wyrażeniu zgody transmisja odbywa się za pomocą zaszyfrowanych komunikatów cyfrowych, za którą odpowiada Krajowa Izba Rozliczeniowa.

Do usługi mojeID mogą się przyłączyć wszystkie chętne banki, które spełnią surowe wymogi bezpieczeństwa (obecnie udostępnia ją kilkanaście instytucji). Przejście integracji z tzw. węzłem krajowym sprawia, że klienci danej instytucji finansowej mogą potwierdzać swoją tożsamość w bankowości internetowej zarówno w sektorze komercyjnym, jak i w kontaktach z administracją publiczną.

Szybko, wygodnie, bezpiecznie

Tak, jak dziś trudno już sobie wyobrazić świat bez bankowości elektronicznej, tak za pewien czas zapewne będziemy się zastanawiali, jak ludzie sobie radzili w czasach, gdy załatwienie każdej sprawy urzędowej wymagało obecności w urzędzie, dostarczenia papierowych dokumentów, niekiedy uzyskania na nich kilku podpisów. Wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów i możliwości składania podpisów online redukuje koszty (nie chodzi tylko o sam papier, urządzenia drukujące, ale i koszty przechowywania dokumentów), przyspiesza czas załatwienia spraw i nadaje urzędom „przyjazną twarz”.

2022-07-25
Zobacz wszystkie

Kalkulator kredytowy

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!
pola oznaczone * są wymagane

Kursy walut

Kurs walut Notowanie z: 2024-10-22
USD 3,9862 0.22% 0.0087 zł
EUR 4,3159 0.04% 0.0019 zł
CHF 4,6063 0.17% 0.0078 zł
GBP 5,1777 0.07% 0.0036 zł

Nasi partnerzy

Odwiedź nas na Google+

Ta strona korzysta z cookies OK, rozumiem Więcej informacji