Warto wiedzieć
Crowdfunding – alternatywny sposób inwestowania
Przedsiębiorcy często poszukują kapitału na zrealizowanie swoich pomysłów, a inwestorzy możliwości zainwestowania swoich środków. Sposobem na połączenie ich oczekiwań jest crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe. Na co zwracać uwagę, chcąc wspomóc jakieś przedsięwzięcie przedstawiane na platformie crowdfundingowej, co jest obiektywnie przedstawioną propozycją, a co niedozwoloną reklamą?
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego przygląda się finansowaniu spłecznościowemu od kilku lat, gdyż jest on szansą dla inwestorów indywidualnych, dysponujących mniejszym kapitałem, na aktywny udział w rozwoju rynku. Zważywszy na dynamiczny rozwój crowdfindingu inwestycyjnego (dość powiedzieć, że w 2019 r. zebrano w ten sposób blisko 40 mln zł) UKNF przygotował materiał edukacyjny dla osób chcących przekazać środki, w którym tłumaczy jakimi regułami rządzi się finansowanie społecznościowe, jakie wiążą się z nim ryzyka i możliwości.
Mogą z niego skorzystać także szukający finansowania, bo są w nim również wskazówki, jak prawidłowo reklamować projekty, na realizację których szuka się środków, jak komunikować się z osobami chcącymi wystąpić w roli inwestora.
UKNF podkreśla, że crowdfundingu inwestycyjnego nie należy traktować jako konkurencji dla giełdy, tylko jako część rynku kapitałowego podlegającego ewolucji. Warto spojrzeć na niego, jak na pierwszy krok na drodze do debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Wsparcie indywidualnych inwestorów na najwcześniejszych etapach rozwoju może być wstępem do pozyskania finansowania od inwestorów profesjonalnych, np. funduszy venture capital/private equity).
Nieco teorii
Crowdfunding jako zjawisko społeczno-gospodarcze został zdefiniowany w komunikacie Komisji Europejskiej z 14 marca 2014 r. Zgodnie z zamieszczoną w nim definicją jest to finansowanie odnoszące się do otwartego zaproszenia skierowanego do społeczeństwa, którego celem jest pozyskanie środków finansowych na realizację określonego projektu.
Najczęściej tego typu zaproszenia są publikowane i rozpowszechniane w Internecie oraz są aktualne tylko w określonym czasie. Umożliwiają dotarcie do szerokiego grona osób i stanowią ofertę zaangażowania w projekt przez przekazanie środków finansowych na określony przez organizatora cel.
Odmianą finansowania społecznościowego jest crowdfunding inwestycyjny, w przypadku którego działalność podmiotu prowadzącego tzw. platformę crowdfundingową realizowana jest na rzecz spółek pozyskujących kapitał przez emisję papierów wartościowych (np. akcji lub obligacji). Występują także sytuacje, gdy w ten sposób dystrybuowane są udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.
Finansowanie udziałowe, tzw. crowdfunding udziałowy lub inwestycje udziałowe, to alternatywny model finansowania biznesu polegający na zaangażowaniu indywidualnego inwestora w spółkę poprzez objęcie jej udziałów lub akcji. Gdy to się stanie, spółka przestaje być zobowiązana wobec nowego wspólnika do zwrotu zainwestowanych środków. Oferuje za to możliwość pomnożenia zainwestowanego kapitału a po wejściu na rynek NewConnect czy Giełdę Papierów Wartościowych ewentualną sprzedaż walorów.
Platforma crowdfundingu
Platforma crowdfundingu inwestycyjnego to strona internetowa udostępniana organizatorom projektów lub spółkom (klienci platform), którzy przy jej wykorzystaniu chcą pozyskać środki finansowe na realizację projektu lub rozwój spółki.
Głównym jej zadaniem jest przekazywanie informacji o kliencie (spółce-emitencie) i prowadzonym lub planowanym przez niego procesie pozyskania środków. W praktyce prowadzący platformy oferują również inne dodatkowe usługi dla klientów, np.:
- sporządzanie dokumentów informacyjnych przygotowywanych w związku z ofertą (dokument ofertowy);
- opracowywanie dokumentów lub materiałów reklamowych;
- zapewnianie narzędzi usprawniających korzystanie z usług płatniczych;
- organizacja spotkań emitentów z potencjalnymi inwestorami.
Platforma może reklamować ofertę publiczną, czyli zamieszczać komunikat odnoszący się do konkretnej oferty publicznej papierów wartościowych lub do dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym, którego celem jest promowanie potencjalnej subskrypcji lub potencjalnego nabycia papierów wartościowych.
Treści reklamowe powinny być zgodne z informacjami zamieszczonymi w memorandum informacyjnym lub innym wymaganym dokumencie, nie mogą wprowadzać inwestorów w błąd co do sytuacji emitenta oraz oceny papierów wartościowych.
Platforma jest uprawniona do publikowania na swojej stronie internetowej, w zakresie przekazywania informacji o spółce i prowadzonej lub planowanej emisji, jedynie ograniczonego zakresu informacji. Nie mogą one obejmować informacji o instrumentach finansowych i warunkach ich nabycia, które stanowiłyby wystarczającą podstawę do podjęcia decyzji o ich nabyciu, gdyż takie informacje mogą być publikowane wyłącznie na stronie emitenta. Nie ma za to przeszkód, by był prezentowany element wskazujący na postęp emisji, tj. liczbę inwestorów, którzy dokonali inwestycji lub wielkość pozyskanego kapitału przed zakończeniem oferty (czy to w formie graficznej, np. paska postępu emisji, czy też tekstowej bądź łączonej), gdyż są to informacje na temat emisji.
Potencjalny inwestor po zapoznaniu się z dostępnymi na stronie platformy crowdfundingowej informacjami powinien być przekierowany bezpośrednio na stronę emitenta.
Zakres informacji
Platforma finansowania społecznościowego może publikować informacje na temat działalności gospodarczej prowadzonej przez spółkę (w tym o sprzedawanych produktach lub świadczonych usługach), dane historyczne na jej temat (w tym o wcześniej przeprowadzonych przez nią emisjach akcji lub obligacji) a także plany rozwoju spółki.
W odniesieniu do trwającej lub planowanej oferty publicznej mogą znajdować się jedynie następujące dane:
- informacja, że emitent oferuje akcje/obligacje lub zamierza je zaoferować w określonym terminie;
- określenie terminu w jakim można zapoznać się z warunkami emisji;
- wskazanie miejsca, gdzie można zapoznać się z warunkami emisji (np. strona internetowa lub siedziba emitenta);
- link do strony internetowej emitenta, w tym bezpośrednio do zakładki zawierającej warunki emisji.
W przypadku, gdy z dokumentów otrzymanych przez platformę od emitenta lub z informacji dostępnych z innych źródeł wynika że:
- środki pozyskane z emisji nie będą przeznaczone zgodnie z jej celem,
- sytuacja finansowa emitenta nie pozwoli na jego dalsze funkcjonowanie czy wypłatę świadczeń należnych z tytułu posiadanych papierów wartościowych przez inwestorów,
- emitent zamierza zaprezentować informacje o sobie czy emisji nieodpowiadające rzeczywistości lub pomijające istotne elementy stanu faktycznego,
a mimo to bierze ona udział w sporządzeniu dokumentu ofertowego lub przekazuje informacje o spółce i prowadzonej/planowanej emisji, zarządzający platformą mogą być pociągnięci do odpowiedzialności karnej z tytułu oszustwa lub pomocnictwa w nim.
Warto podkreślić, że platforma finansowania społecznościowego nie powinna w żaden sposób sugerować, że oferta jakiegoś emitenta jest atrakcyjniejsza lub bezpieczniejsza, lub też gwarantuje większą stopę zwrotu, niż inne. Krótko mówiąc, wszyscy emitenci winni być traktowani równo, żaden z nich nie powinien być intensywniej promowany od pozostałych, gdyż mogłoby to wywoływać wrażenie, że dana oferta w ocenie platformy jest korzystniejsza.
Ryzyko jak przy każdej inwestycji
Crowdfunding, tak jak wszystkie inne formy inwestowania, niesie ze sobą ryzyko utraty kapitału. Dlatego warto przytoczyć kilka rad, o których trzeba pamiętać rozpoczynając swoją przygodę z finansowaniem społecznościowym:
- pamiętaj, że spółki chcą pozyskać kapitał, więc będą chciały zaprezentować swoje projekty jak najkorzystniej;
- nie inwestuj więcej pieniędzy niż możesz stracić;
- sprawdź czy odpowiednio zdywersyfikowałeś (zróżnicowałeś) swoje inwestycje;
- inwestuj tylko w te projekty, które są dla ciebie jasne i zrozumiałe;
- upewnij się, czy i kiedy będziesz mógł wyjść z inwestycji i na jakich zasadach;
- pamiętaj, że każda inwestycja na rynku finansowym jest obarczona ryzykiem.
Strefa Agenta
Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!
Skontaktuj się z nami!
Kursy walut
Kurs walut Notowanie z: 2024-11-21 | |||
---|---|---|---|
USD | 4,1332 | 0.52% | 0.0212 zł |
EUR | 4,3469 | 0.15% | 0.0065 zł |
CHF | 4,6748 | 0.65% | 0.0304 zł |
GBP | 5,2215 | 0.23% | 0.0122 zł |
- Proszę wypełnić to pole
- Proszę wypełnić to pole
- Proszę wypełnić to pole